بسم الله الرحمن الرحیم 

06 بهمن, 1399

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد

«هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت»

ورود به اکانت شما

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا بخاطر بسپار

دهقانی اشکذری در گفتگو با آنامطرح کرد؛ احیای سنت شاگردپروری نیازمند تعامل استاد و دانشجو/ رسالت دانشجوی امروزی، بازیابی هویت گمشده خویش است مطلب ویژه

 احیای سنت شاگردپروری نیازمند تعامل استاد و دانشجو/ رسالت دانشجوی امروزی، بازیابی هویت گمشده خویش است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: دانشجو به جهت آزادی عمل و انتخاب بالا در دانشگاه و نیز عدم نظارت خانواده و دانشگاه، رفتاری کاملا متفاوت با دانش آموز دارد، لذا نوع تعامل و برخورد استاد نیز باید متفاوت از رفتار معلم باشد.

 

احیای سنت شاگردپروری یگانه مسیر تعامل استاد و دانشجوست.

دکتر محمدرضا دهقانی‌اشکذری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آنا دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: مهمترین رسالت دانشجوی امروز، بازیابی هویت گمشده خویش است که زیر چرخ‌های توسعه و با تیرهای شبهه و تردید، زخم‌های جدی برداشته است. اکثر دانشجویان شناخت درستی از رسالت و ماموریت دانشجویی که گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی منطقی است ندارند و اقلیتی که شناخت دارند، تاثیر و کارآمدی لازم را ندارند.

وی تصریح کرد: در حوزه اقتصاد، نقش دانشجو به عنوان نیروی ماهر و با تعهد کاری، نقشی کلیدی است. اقتصاد امروز ما علاوه بر مشکلات ساختاری و راهبردی که وظیفه مدیران اقتصادی است، با کمبود نیروی کار متخصص مواجه است که تنها با داشتن نیروهای جوان، توفیق طلب، ماهر، مبتکر و ریسک پذیر مرتفع خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در حلقه بین نظام اسلامی و دولت اسلامی است. در این دوره، اگر دانشجوی ما درک درستی از فرآیند رسیدن به دولت اسلامی که گذرگاه ایجاد تمدن اسلامی است نداشته باشد، عنصر موثری نخواهد بود. بنابراین نه تنها این نقش کاهش نیافته بلکه حساس‌تر و باخطای کمتر باید صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد ادامه داد: ماهیت دانشجو به اقتضای سن و عدم وابستگی شغلی، استقلال طلبی است. دلیل تزلزل این ویژگی دانشجویانِ ضعف باور، نداشتن امید و آرمان و استفاده ابزاری جناح‌های مختلف سیاسی از این قشر ارزشمند است که نیازمند بازنگری و تحلیل ریشه‌های این رفتار هستیم.

وی تأکید کرد: بی تفاوتی نسبت به جامعه، خانواده و حتی خود، از ویژگی‌های اکثریت نسل پسا مدرن است که علیرغم هوش بالا، روحیه فردگرایی و فردمحوری و خودمحوری دارند. تعلق به جامعه در این نسل کاهش یافته و این از خطرات جدی برای آینده کشور است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، اظهار کرد: عوامل فردی و اجتماعی با لایه‌های چندگانه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در شکل‌گیری هویت و شخصیت دانشجو اثرگذار است که خود این عوامل نیز بر هم‌تاثیرگذارند.

وی افزود: تضعیف عزت نفس در خانواده، ولنگاری تربیتی در خانواده و کمرنگ شدن نقش تربیتی خانواده‌ها که ناشی از پررنگ شدن رسانه است باعث شده، شکاف ارتباطی عمیقی در عین هم‌جواری فیزیکی بین ارکان خانواده اتفاق بیفتد و این امر منجر به ضعف هویت شخصیتی و اجتماعی جوانان شده است که راه‌حل آن ایجاد فضای دیالوگ ‌و گفتمان در خانواده است. ‌ ضمن اینکه مشارکت بخشی به جوانان می‌تواند از جمله راه حل‌ها باشد.

دهقانی اشکذری افزود: بیش از برخوردهای سلبی و تند، معتقدم بیشتر دچار وادادگی از سمت دانشجویان هستیم چون در همه تاریخ این برخوردها وجود داشته ولی دانشجویان تا نثار خون بر اعتقاد خود پایدار بودند مانند همین ۳ دانشجوی شهید روز دانشجو.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی یزد تأکید کرد: راهکارهای حل این فاجعه بسیار خطرناک، متعدد و بلند مدت است که به نظرم از خانواده شروع شده و از آموزش‌های مدارس اثر خواهد گرفت تا زمانیکه مدیران تربیتی کشور، فاقد راهبرد ایرانی اسلامی در امر تربیت هستند و به جای مدل‌های ۶ بعدی تربیت شامل جسمی، آموزشی فناوری، اقتصادی شغلی، سیاسی، معنوی اخلاقی و ارتباطی، دائم در تجربه الگوهای غربی یا تک بعدی هستند در انتظار تغییر نباشید.

دهقانی اشکذری بیان کرد: اگر دانشجو در تشکل‌های دانشجویی حضور یابد، قطعا با کسب تجارب ارزشمند به وضعیت مطلوب نزدیک می‌شود چرا که محیطی بهتر از این نهادهای دانشجویی وجود ندارد که جوانان در آن ضمن خودشناسی، جامعه پردازی را ممارست کنند ولی مشکل فعلی کاهش استقبال دانشجویان از این تشکل‌ها است؛ البته پاندمی کرونا نیز این وضعیت را تشدید کرده است

وی تأکید کرد: دانشجو به جهت آزادی عمل و انتخاب بالا در دانشگاه و نیز عدم نظارت خانواده و دانشگاه، رفتاری کاملا متفاوت با دانش آموز دارد و لذا نوع تعامل و برخورد استاد نیز باید متفاوت از رفتار معلم باشد. احیای سنت شاگردپروری یگانه مسیر تعامل استاد و دانشجوست.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد افزود: اگر منصفانه قضاوت کنیم، در چندسال اخیر شاهد رونق کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه هستیم ولی فاصله زیادی با مطلوب مقام‌معظم رهبری داریم.

وی خاطرنشان کرد: بخشنامه‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی در دو بخش اساتید و دانشجویی، نقطه عطف کرسی‌ها در دانشگاه است که اگر چارچوب‌مندی قانونی این حوزه‌ها تقویت شود، شاهد جهش در عرصه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه خواهیم بود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آخرین ویرایش در پنج شنبه, 06 آذر 1399 13:09
خبر

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد

کلیه حقوق و امتیازات این وبگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده و هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر این وبگاه، پیگرد قانونی دارد.